tisdag 19 december 2006

folkligt är blä

Läs tidigare inlägg och regga er, snälla söta? Jag vet att jag är alldeles försent ute, och typ alla är redan med, men ni som inte är det - det tar typ några minuter och ALLT är gratis.
Nåja..startar dagen med att citera Susanna Strömquist i senaste numret av svenska Elle:
"Trots modets nyvunna status, att branschen gör lysande ifrån sig både på hemmaplan och internationellt och att mode har blivit såväl akademiskt som folkligt och dessutom massmedialt, så saknas det något. Efter gasen i botten under hela första hälften av 00-talet med fokus på globala lyxvarumärken, vilken kändis som bär vad på röda mattan, sno-stilen-tips - och shoppa, shoppa, shoppa nu! - börjar flärdbranschen kännas urlakad.
- Modet har förlorat sin udd. Jag har tröttnat på att läsa modetidningar, de handlar bara om kändisar och shopping. Modetidningarna var mer radikala på 90-talet. Nu är moderapporteringen så urslätad, säger Elizabeth Wilson.
(vidare..) - Mode har blivit behandlat alldeles för mycket som en handelsvara den senaste tiden, säger Li Edelkoort.*
Om man tänker efter så var det ett tag sedan det hände något riktigt omvälvande på catwalken. Och ännu längre sedan gatan överraskade. Den råa, kreativa energin som är modets essens har mer eller mindre polerats bort under de senaste årens hårdfokus på globala varumärken, smarta marknadsföringsstrategier och galna shoppinghysteri.
(..vidare..) Det låter trist. Håller kreativiteten i modet på att dö, just när mode har blivit rumsrent, statusfyllt, allmänt hyllat .. (o.s.v..)
Kommer mode från och med nu bara att vara lika med varumärken, kändisar, shopping och upp- och nergångar på börsen? Nej! Backlashen lurar runt hörnet. När hundratals bloggar hyllar samma superexklusiva måste-ha-just-nu-handväska kommer motreaktionen.
Trendexperten Martin Raymond skriver i senaste numret av tidskriften Textile view: Efter partyt kommer baksmällan. Vi känner av en förändring. En förändring som innebär en mer betänksam attityd till konsumtion. Om den första delen av det här årtiondet handlade om bling och celebrity så kommer den andra hälften att handla om balanserad handel, hållbarhet och medveten avhållsamhet. Vi kommer att shoppa mer medvetet etiskt, socialt och miljömässigt. " (o.s.v....)

Hail till det ! säger jag bara.

(*älskar när de refererar till mode som en person, en organism..eller i alla fall något som blivit illa behandlat. so true)

Inga kommentarer: