tisdag 2 januari 2007

exotique

så trött på allt skandinaviskt mode nu. all dammig acne-design som genom att de slår hårt i utlandet kan luta sig mot det och lixom lugnt fortsätta känna sig allmänt creddiga. känner egentligen inte alls för någon varken personlig eller offentlig analys om våren och kommande garderobsvänner. dör lite inombords när jag tänker på alla h&m-plagg som kommer bli allmänt hypade för att de liknar den-eller-den marc jacobs-grejjen och så vidare. nä, mer exotiskt thank you very much. mer kul, mer innovation och mer MODE. mindre....ramar.
läste i svd (?) om modet som allmängods och mode för den stora skaran, gemene man och fattar att allt hänger samman. världen är en simpel ekvation och vi är lättköpta idioter. mode säger mycket om människan. eller samtiden.

jag är på väg ner, men vill inget hellre än att finna klarhet i detta virrvarr, denna ambivalens.
usch, gör ont.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar det du skriver.
Jag tycker att inget slår så bra som gamla loppisfynd, det min vän, har rätta själen....MJ och HM kan också vara vackra men ändå inte tala till mig.

Anonym sa...

i do agree... tänkt mycket på det: hur jävla konformt och satans pisstråkigt det är med mode och modebloggar som dikterar GRÅTT eller svart-blått eller volym och stickade ullkläningar från H&M... men skaffa ett liv. alla ylar om samma saker och går åt samma håll. men samtidigt är det då så himla kul att bryta och gå åt andra hållet. älskar kläder, tyger, färger, design men hatar mode-konforma-stereotypa-skit-världen. dessutom miljövidrigt. men jag gillar dig! och kate.... mmm

♥m♥ sa...

annie - ja visst, jag har både h&m och marc j, men fenomenet stör mig. saker förlorar sitt värde.

anonym - ja, dötråkigt när allt följer samma form. tror förändringen är nära..